viernes, 5 de octubre de 2012

Com volem introduir les noves tecnològies en aquesta societat?

Després de llegir l’article d’en Manuel Area ("Sociedad de la información, tecnologías digitales y educación", 2002) un queda atabalat. És a dir, vivim en un món capitalista, consumidor, en el que ens han fet entendre la globalització com un bé per a tots, però que realment produirà benestar a ben pocs.

Igualment, els nostres governs s’han volgut beneficiar del desenvolupament de les noves tecnologies per al desplegament dels seus objectius i altres, però s’han topat amb que les institucions i la població no estan preparades per assimilar tant ràpidament l’ús d’unes noves tècniques.   

És per això que és molt important aturar-se a pensar i reflexionar envers la pregunta que Area ens fa: quin model de societat de la informació volem aconseguir? I per tant, quin paper volem que juguin les noves tecnologies?

És a dir, vivim en un món ple d’informació, al que a més s’ha produït una generalització de les cultures, formes de fer, pensar, vestir, etc., el que ens fa perdre la diversitat que ens identifica. Per tant, cert i segur, que la forma en la que eduquem a les noves generacions ha d’anar en concordança amb aquest canvi.

Així doncs, tenint en compta tots aquest factors, que no són pocs ni irrellevants, com volem que les noves tecnologies formin part del nostre món? En altres paraules, tots aquest canvis ens fan pensar en el model educatiu que tenim aquí: aquest dona resposta a les necessitats que ara tenim a la societat? O esta basat en una altra època i per tant ja no és tant vàlid? Volem canviar-ho? Doncs, quin paper volem que jugui la tecnologia en aquest nou model? Volem que els nous ciutadans siguin crítics i sàpiguen extreure de tot aquest excés d’informació que els envolta allò realment rellevant?

Sí és així, haurem de cercar un nou tipus d’alfabetització que englobi tots aquest canvis, una multialfabetització com diu Area. Un procés mitjançant el qual els ciutadans sàpiguen accedir a la informació, localitzar-la, transformar-la i explicar-la d’una forma crítica.

Per saber més:

No hay comentarios:

Publicar un comentario